Orot HaTeshuvah 9:10 – Rav Kook (early twentieth century)
י. התשובה וכל ההליכות המעשיות שלה, עם הרוח הכללית השולטת בעיקרה בימים המיוחדים לתשובה עם גודל התועלת שלה לזכך את הנפשות, לעדן את הרוח ולטהר את המעשים מכעורם, היא מוכרחת להיות סופגת עמה איזו חולשה, שלא נמלט ממנה אפילו הגבור שבגבורים. כשמקמצים את הרצון, כשכופפים את עז החיים ע"י הסלידה הפנימית, והנטיה לשוב מכל חטא, מתקמץ ג"כ הרצון של הטוב, ועז החיים הטהורים מתחלש גם הוא. נמצא האדם סובל מטהרתו המוסרית חולשה כזאת, שסובל חולה שהתרפא ע"י הזרמה אלקטרית חזקה, שאמנם גרשה את הארס שבמחלתו, אבל החלישה את הכח החי והבריא שבו. שבים, ע"כ, ימים של שמחת קדש, של חדות הנפש, לקומם את הרצון הטוב ועז החיים הטהור. אז תהיה התשובה שלמה.
Teshuvah and all its associated rites and rituals, put together with the pervading spirit which rules especially at the special days of Teshuvah with all the hard word it entails purifies souls, delights the spirit and cleanses ugly actions. But it necessarily brings with it some sense of weakness that even the most heroic of all heroes can escape from.
When we suppress the will, when we fold in the might of life through inner withdrawal and the desire to turn from all sin, the will to do good is also suppressed, and the might of life lived in purity is also weakened.
It seems that a person suffers from their purification as one who suffered when treated by means of an electric shock where, even though it dispels the poison of the illness it nonetheless weakens the force of life and health in the person.
So along comes days of holy joy, of gladness of the soul to lift up the desire to do good and the vitality of a pure life. That is fulfilment of Teshuvah.
Sefat Emet 5:199 (late nineteenth century)
ימי הסוכות שנק' זמן שמחתינו כי השי"ת זיכה אותנו לישב בצלו. והיא מעין בחי' הג"ע דכתיב וישם שם כו' האדם. ועיקר הבריאה הי' להיות דירת האדם שם. ושם הי' השמחה כמ"ש כשמחך יצירך בגן עדן. והגם שכ' ויגרש את האדם. אעפ"כ יש זמנים שמתנוצץ קצת הארה מבחי' הג"ע. והשי"ת הכניסנו לדירה זו שחל עלי' שם שמים כדאיתא בגמ' והשמחה במעונו. לכן דירה זו מביאה השמחה. ובוודאי ע"י טהרתן של ישראל ביוכ"פ יש שמחה לפניו במרום. לכן יש לנו לשמוח בשמחת הבורא ית'. וז"ש לפני ה' תטהרו. ומלבד שזכינו לטהרה יש לנו להתענג בשמחת השי"ת בנו:
The days of Sukkot are called, 'zman simchateinu' since the Blessed One gave us the merit of dwelling in His shade.
It is the essence of the Garden of Eden as it says, and God placed the Adam …(Gen 2:8). And the essence of creation was that the Adam should dwell there, and there there was great joy as we say [at wedding celebrations] 'As your creation rejoiced in the Garden of Eden of ancient days.'
But it also says And He expelled the Adam …(Gen 3:24), nonetheless there are times when a piece of the light of the Garden of Eden sparks again.
And the Blessed One brings us into this dwelling, a place that belongs to the heavens, as it says in the Talmud [and also in the grace at a wedding 'shesimcha bmamono, there is joy in His dwelling place.' So this dwelling place brings us joy.
And certainly by means of the purity of
No comments:
Post a Comment